Heartbeat Corvette Club

Corvette Historie: C7 (2014-2019)

De C7 Corvette was reeds in ontwikkeling vanaf 2007 en zou eigenlijk al in 2011 worden geïntroduceerd, maar uiteindelijk kwam het model pas in 2014 op de markt. Wederom werd een middenmotor overwogen, maar om de kosten van deze sportauto relatief laag te houden werd besloten om trouw te blijven aan de opstelling zoals deze tot nu toe werd toegepast: de motor voorin. Deze Corvette kreeg ook weer de naam Stingray terug.

Het was al langer bekend dat steeds meer mensen de Corvette gingen zien als een sportauto voor „oude mannen”. Een studie toonde aan dat bijna de helft van alle kopers van een nieuwe Corvette 55 jaar of ouder waren, wat het vermoeden bevestigde. Er moest dus iets aan het imago worden gedaan, het moest weer een sportauto voor jongere mensen worden. Om een jonger publiek aan te spreken kwam er een gecamoufleerde versie van de C7 in het spel Gran Tourismo 5 en werd de auto ingezet als Pace Car tijdens de 2013 Indianapolis 500 race.

De in 2014 geïntroduceerde C7 Corvette wordt aangedreven door een LT1 motor (niet te verwarren met de gelijknamige motor uit de C3 of C4 Corvettes). Deze nieuwe LT1 meet 6,2 liter (376 cubic inch) en weet hiermee 455PK te genereren. Met de optionele "performance" uitlaat is er zelfs 460PK voor handen. Deze motor is onderdeel van de Gen 5 familie van zogenaamde "Small Block" motoren, die wordt gebruikt in voertuigen van GM als "kleine V8 motor". Deze motor maakt gebruik van drie voor GM nieuwe technieken: directie brandstofinjectie, variabele klep timing en een actief brandstof beheers systeem, welke het mogelijk maakt om tijdens rustig rijden vier cilinders uit te schakelen. Als versnellingsbak kan worden gekozen voor een automaat met 6 versnellingen of een handgeschakelde bak met 7 versnellingen.

Arton