Heartbeat Corvette Club

Corvette Historie: C8 (2020-heden)

De C8 Stingray werd in april 2019 aangekondigd en de Coupé maakte zijn officiële debuut op 18 juli 2019 in Tustin, Californië. De Convertible maakte zijn debuut in oktober 2019 tijdens een media-evenement in het Kennedy Space Center om samen te vallen met de 50e verjaardag van de Apollo 11-missie. De productie begon officieel op 3 februari 2020 en werd vertraagd door een staking eind 2019.

De C8 Stingray rekent af met de vele tradities die Chevrolet decennia heeft vastgehouden voor de Corvette. De belangrijkste wijziging is de toepassing van een middenmotor. Hiermee kwam de droom van Zora Arkus-Duntov eindelijk uit, helaas heeft "Vader van de Corvette" dit niet kunnen meemaken. De middenmotor geeft de C8 veel meer ontwerpvrijheid en balans voor hogere prestaties. Door deze configuratie moest alles opnieuw ontworpen worden, zo heeft het dragend gedeelte een geheel nieuwe aluminium architectuur en heeft het schroefveren in plaats van bladveren die al zo lang op eerdere modellen werd gebruikt. Door de grotere massa op de achteras kon de acceleratietijden verbeterd worden.

Het exterieur heeft een agressievere en gestroomlijnde vormgeving, hij bezit niet alleen forse luchtinlaten aan de voorzijde, maar ook aan weerszijde bevinden zich in de flanken prominente luchthappers. Aan de achterzijde bevindt zich een kofferbak onder een grote achterklep die bij de Coupe versie tevens toegang biedt aan de motor. Door de grote vlakke achterruit is het motorblok van buitenaf zichtbaar. De cabriolet ook wel HTC (Hard Top Convertible) genoemd heeft een harde coupe dak, welke per drukknop elektrisch opent en sluit. Als het dak geopend is verdwijnen deze volledig onder de motorkap. Door deze constructie is het motorblok niet van buitenaf zichtbaar zoals bij de Coupe versie. Aan de voorzijde van de C8 is extra een opbergruimte, de Frunk genoemd. In totaal is er 370 liter laadruimte beschikbaar. De Coupe heeft traditiegetrouw een afneembaar dakpaneel welke in de kofferruimte opgeborgen kan worden in de speciale houders. Ook de Convertible heeft een kofferruimte voor en achter.

Als gevolg van de overstap naar het middenmotor concept is de passagierscel 42 cm naar voren geplaatst. De cockpit is ontworpen om op de bestuurder gericht te zijn, met tal van bedieningselementen op de middenconsole en met behulp van een nieuw hoekig stuurwiel. Opvallend is de plaatsing van de bedieningsknoppen die zich in een lange rij tussen de bestuurder en passagier bevinden en als het ware een muur vormt tussen de beide zitplaatsen.

Een 12 inch digitaal scherm vervangt het combi-instrument en wordt vergezeld door een 8 inch touchscreen boven het middenconsole. Een speciale Z-knop (een eerbetoon aan Zora Arkus-Duntov) is op het stuur aanwezig, hiermee kan snel een vooraf aangepaste rij-modus worden ingeschakeld.

De Stingray maakt gebruik van een nieuwe versie van de op LS gebaseerde GM small-block motor afgeleid van de LT1 van de C7 Stingray, nu de LT2 genoemd. De nieuwe atmosferische 6,2 liter V8 heeft een nominaal vermogen van 365 kW; 497 pk bij 6.450 tpm en een koppel van 630 N⋅m bij 5.150 tpm. Een toename van 41 pk en 14 N⋅m koppel, ten opzichte van de C7 Stingray. De motor maakt gebruik van een dry-sump smeersysteem. Net als de C7 is de C8 voorzien van Active Fuel Management, oftewel cilinderuitschakeling van 4 cilinders tbv brandstofbesparing, deze wordt actief wanneer de motor licht wordt belast zoals bij cruisen op de snelweg. De Stingray C8 heeft twee radiatoren, één aan elke kant voorin. Het Z51-pakket omvat een derde radiator aan de achterzijde gemonteerd. Met de optionele NPP-sportuitlaatsysteem, (met kleppensysteem) brengt het totale vermogen op 369 kW; 502 pk en het koppel op 637 N⋅m. De acceleratie van een C8 Stingray met Z51 pakket acceleratie bedraagt 2.9 seconden van 0 - 100 kmh. 

De C8 Stingray wordt alleen aangeboden met een 8-traps DTC (automatische transmissie met dubbele koppeling) van Tremec. Het schakelen van de versnellingen gebeurt via drukknoppen op de middenconsole of met de aanwezige schakelflippers op het stuur. Er is geen handmatige transmissie beschikbaar, 

Vanaf Februari 2021 kon de C8 Stingray ook in Europa besteld worden als exportmodel, dat is altijd een Z51 versie. Deze zijn van een GPF (roetfilter) voorzien. Uniek is tevens dat de C8 Stingray ook vanaf fabriek met een rechts geplaatst stuur geleverd kan worden. In Nederland heeft de Europese GM vestiging geen officiële Corvette dealers aangesteld, Nederlandse kopers worden naar de Luxemburge importeur doorverwezen.